Gå til hovedinnhold

Drivstoffilter med og uten metall

Drivstoffiltre er laget av papp/papir og/eller metall, og filtrene er belagt med drivstoff.

En hånd holder et drivstoffilter. Foto.

Et drivstoffilter brukes i motoriserte kjøretøy og maskiner for å filtrere bort urenheter som smuss, rust og andre partikler. På den måten forhindres det slitasje på motoren og samtidig forbedrer ytelsen. Den er laget av papp/papir og noen ganger med metallkappe på. Filtrene er belagt med drivstoff og regnes derfor som brannfarlig. Dette er også grunnen for at drivstoffiltre ikke kan samblandes med oljefiltre.

  • Avfallsstoffnr.: 7023
  • Forslag til EAL-kode:
    • 150202 (filtreringsmaterialer som er forurenset av farlige stoffer)
    • 130702 (bensin)
  • UN-nr.: 3175
  • Transportklassifisering: 4.1

Skal inneholde:

  • Drivstoffiltre, med og uten metall

Skal ikke inneholde:

  • Oljeholdige innsats- og industrifiltre
  • Oljefiltre med lukket metallkappe

Innsamling:

Alle filter som inneholder drivstoffrester leveres i UN-godkjent 200L plastfat m/ klemring.

Emballasjen må merkes iht. gjeldende regler, slik at merkingen er synlig, lesbar og i stand til å tåle vær og vind.

UN-godkjent emballasje iht. ADR-regelverket. Skal deklareres av kunde elektronisk på Avfallsdeklarering.no. Avfallet kan kun sendes til anlegg som har tillatelse til mottak av farlig avfall.

Behandling:

Drivstoffilter kvernes slik at metaller, filterpapir og drivstoff kan separeres.

Drivstoff og filtermasse forbehandles og destrueres ved høy temperaturforbrenning i anlegg som har tillatelse til å behandle farlig avfall.

Gjenvinning:

Metaller materialgjenvinnes, mens drivstoff og filtermasse energigjenvinnes.

Avvik:

Dersom avfallet er ufullstendig sortert vil dette medføre høyere kostnader både med hensyn til sortering, deklarering og destruksjon.

SAP: 70230633
Versjonsdato: 28.01.2025