Drivstoffilter med og uten metall
Drivstoffiltre er laget av papp/papir og/eller metall, og filtrene er belagt med drivstoff.

Et drivstoffilter brukes i motoriserte kjøretøy og maskiner for å filtrere bort urenheter som smuss, rust og andre partikler. På den måten forhindres det slitasje på motoren og samtidig forbedrer ytelsen. Den er laget av papp/papir og noen ganger med metallkappe på. Filtrene er belagt med drivstoff og regnes derfor som brannfarlig. Dette er også grunnen for at drivstoffiltre ikke kan samblandes med oljefiltre.
- Avfallsstoffnr.: 7023
- Forslag til EAL-kode:
- 150202 (filtreringsmaterialer som er forurenset av farlige stoffer)
- 130702 (bensin)
- UN-nr.: 3175
- Transportklassifisering: 4.1
Skal inneholde:
- Drivstoffiltre, med og uten metall
Skal ikke inneholde:
- Oljeholdige innsats- og industrifiltre
- Oljefiltre med lukket metallkappe
Innsamling:
Alle filter som inneholder drivstoffrester leveres i UN-godkjent 200L plastfat m/ klemring.
Emballasjen må merkes iht. gjeldende regler, slik at merkingen er synlig, lesbar og i stand til å tåle vær og vind.
UN-godkjent emballasje iht. ADR-regelverket. Skal deklareres av kunde elektronisk på Avfallsdeklarering.no. Avfallet kan kun sendes til anlegg som har tillatelse til mottak av farlig avfall.
Behandling:
Drivstoffilter kvernes slik at metaller, filterpapir og drivstoff kan separeres.
Drivstoff og filtermasse forbehandles og destrueres ved høy temperaturforbrenning i anlegg som har tillatelse til å behandle farlig avfall.
Gjenvinning:
Metaller materialgjenvinnes, mens drivstoff og filtermasse energigjenvinnes.
Avvik:
Dersom avfallet er ufullstendig sortert vil dette medføre høyere kostnader både med hensyn til sortering, deklarering og destruksjon.
Henvisninger til regelverk:
SAP: 70230633
Versjonsdato: 28.01.2025